Napięcia a joga


napięcia, ból pleców - pomocna joga :-)

źródło: https://www.flickr.com/photos/joybot

Ból w ciele może pojawić się nagle lub narastać powoli i stopniowo. Poza przyczynami zdecydowanie chorobowymi, ból często jest wynikiem długotrwałego napięcia mięśni.

Ciało ciągle się napina: w wyniku pracy fizycznej , albo z powodu braku ruchu ( gdy siedzimy przy komputerze, czy w samochodzie), pod wpływem natłoku myśli, czy napięć psychicznych. Najczęściej chodzimy z tym napięciem, bo nie wiemy, w jaki sposób można by je usunąć. Co więcej, nie zdajemy sobie sprawy, że w jakimś momencie ono może być takie silne, że wywołuje ból i myślimy, że dzieje się coś niedobrego ze zdrowiem. Coś boli, więc może jakąś tabletkę…? A może zamiast tabletki porcja ćwiczeń?

Dosyć oczywistą korzyścią płynącą z ćwiczenia jogi jest usprawnienie ciała, jakkolwiek na znaczące efekty nieraz trzeba trochę popracować. Tak więc musi minąć jakiś czas, żeby móc te zmiany poczuć. Natomiast bezpośrednią korzyścią wykonywania asan jest to, że często mijają bóle napięciowe: np. w kręgosłupie, lędźwiach, barkach, szyi – to jest właściwie normalne, że z czymś takim podchodzi się do asan, i jest też niemalże normą, że po ich zakończeniu to znika. Miałam do czynienia z osobami, które zamierzały udać się do lekarza z powodu bólu w ciele i które ze zdziwieniem stwierdzały jego ustąpienie po wykonaniu kilku, czy kilkunastu łagodnie rozciągających asan. Nie zamierzam nikogo odwodzić od udania się do lekarza kiedy jest taka potrzeba, ale nieraz naprawdę wystarczy poćwiczyć i mija ból spowodowany napięciami dzięki rozciąganiu mięśni i ich rozluźnianiu. W ten właśnie sposób są usuwane napięcia z ciała, ale nie tyko z ciała.

Stres, nawał uporczywych myśli, trudnych emocji, niepokój, poczucie przytłoczenia ciężarem życia, wewnętrzne rozchwianie – to wszystko potrafi rozpuścić się i zniknąć kiedy w spokojnej, przyjaznej atmosferze, ze skupieniem praktykujemy jogę. Na matę przychodzimy z napięciami w ciele i stresem i bardzo często na niej je zostawiamy. Praktycznie po każdej sesji jest to odczuwane, natomiast jak długo ten stan zostanie utrzymany, lub jak szybko wkręcimy się w rutynowy sposób funkcjonowania, to już jest całkiem inna bajka.

Długotrwałe praktykowanie jogi buduje taką wewnętrzną stabilność, która pozwala na znacznie spokojniejsze postrzeganie sytuacji, które wcześniej stanowiły duże obciążenie emocjonalnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *